European Projects
Conservazione attiva del fondo Luciano Berio (2013-2017)
Partner scientifico: Centro Studi Luciano Berio (Firenze).
Progetto finanziato dalla Paul Sacher Stiftung, Basilea.
Conservazione attiva del fondo sonoro dell'Archivio Luigi Nono (2015-2017)
Partner scientifico: Archivio Luigi Nono (Venezia).
La Stanza Logo-Motoria: applicazioni di sistemi multimodali interattivi in ambito educativo: INIZIATIVA DIRETTA 2012 Cooperazione decentrata allo sviluppo
Localita' di intervento: Stellenbosch (Sudafrica). Partner: Dip. di Ingegneria dell'Informazione (Univ. di Padova), Dip. di Psicologia dello Sviluppo e della Socializzazione (Univ. di Padova), Stellenbosch University (Sudafrica), Meraka Institute (Sudafrica).
Il progetto intende rispondere ai bisogni educativi di una popolazione di bambini che affronta l'istruzione formale a partire da situazioni di forte svantaggio socio-culturale.
Si tratta di bambini che perlopiu' arrivano alla scuola primaria non avendo sviluppato nessuno dei prerequisiti posseduti dai bambini occidentali i quali hanno alle spalle un background molto adatto al curriculum scolastico. Tale svantaggio si traduce spesso in una forte difficolta' per gli insegnanti ad avvicinare i bambini di eta' scolare al normale curriculo scolastico. Il progetto fornira' gli strumenti teorici e applicativi utili a implementare in futuro tecniche di insegnamento aumentate tecnologicamente mediante sistemi di realta' aumentata.
OPEN SoundS: Peer education on the internet for social sounds (2011-2013).
Il progetto Leonardo Da Vinci (TOI) OPEN SoundS propone una nuova dimensione della formazione in Rete: la possibilita' di produrre e condividere musica in remoto all'interno di comunita' di studio virtuali e transnazionali.
Attraverso il portale di Open Sounds studenti e docenti potranno:
- accedere ad un ambiente di apprendimento virtuale dedicato alla produzione di musica in chiave collaborativa, remota e transnazionale;
- collaborare con la prima Rete di studenti Europei costruita per creare e condividere musica in remoto all'interno del sistema educativo;
- accedere a materiali formativi e informativi per l'impiego consapevole e strategico delle tecnologie digitali musicali e della rete in prospettiva educativa e professionalizzante.
DREAM: Digital Re-working/re-appropriation of ElectroAcoustic Music (2010-2012). Culture 2007.
Partners: Middlesex University, Aalborg University, Castello Sforzesco di Milano, RAI di Milano.
Most
of the european centers that were the essential and fertile ground for
development of electronic and electro-acoustic music in the ’50s and
’60 were tightly connected to national radio networks. During those
years two young italian composers, Luciano Berio and Bruno Maderna,
started the adventure of the Studio di Fonologia Musicale – RAI in
Milan. These activities and these composers (and many other artists
along with them) were to become later the undisputed worldwide
excellence in musical composition. Thus, these studios and their
activity constitute at the same time one of the most outstanding
successes and one of the most precious shrines of a culture that is
essentially European. Focusing on the Studio di Fonologia Musicale –
RAI, during this project the original setup of the studio will be
virtually re-created to perform the compositions that have been
realized precisely with those instruments: a relevant and interesting
testbed and case study is the realization of Pousseur's Scambi.
Inspired from the activity of the Studio di Fonologia – RAI, that
has been a cultural attractor for many composers and scientists,
this project will promote the mobility of artists that will contribute
to realize a new musical praxis with the new virtual luthery available.
The musical bar installation will be the vehicle of this collaboration:
being available as movable installation, it will be first used in
Denmark as well as in Middelsex. Many historical pieces from all
over Europe will be studied and re-created giving the opportunity to
many students and musicians to practice with the
instruments that the composers could use at that time, exploring the
cultural heritage of their and other countries and possibly adopting
the musical bar as a new instrument to compose with. Furthermore the
web portal will develop tools to promote external contributions in
order to create an active web community sharing knowledge and
national peculiarities.
POFADEAM: Preservation and On-line Fruition of the
Audio Documents from the European Archives of Ethnic Music (2005-2006).
Culture 2000. Theme: “Tradition and Innovation; Linking the Past and
the Future”, Field: “Cultural Heritage”.
Sergio Canazza is European Project Manager.
Partners: Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciencias Sociais e
Humanas, Lisbona (Portugal); Institute of Ethnomusicology, Scientific
Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts, Lubiana
(Slovenia); Ghent University - Institute for Psychoacoustics and
Electronic Music - Dept. of Musicology, Ghent (Belgium); Gesellschaft
für Historische Tonträger, Vienna (Austria); Österreichisches
Volksliedwerk, Vienna (Austria).
Network of Exellence on Enactive Interfaces.
IST-1-00211 - http://www.enactivenetwork.org
MEGA Multisensory Expressive Gesture Applications.
IST-1999-20410, 2000-2002
http://www.megaproject.org
Mosart IHP Network
Music Orchestration Systems in Algorithmic Research and Technology.
HPRN-CT-2000-00115, 2000-2002. www.diku.dk/musinf/mosart/
National Projects
Archaeology & Virtual Acoustics. A pan flute from ancient Egypt
Progetto di ricerca di Ateneo interarea (2014-2016).
Dipartimento di Beni Culturali e Dipartimento di Ingegneria dell'Informazione.
TechnoTale: Premio Start Cup Veneto 2012 (concorso per le migliori idee imprenditoriali innovative).
Photos of GHOSTS (Photos of Grooves and HOles, Supporting Tracks Separation). Direttore del gruppo Sound and Music Processing Lab, vincitore del primo premio a StartCup Veneto 2010.
ARCHIMEDES: ARCHIviazione e Modelli per l'Editoria, per i Documenti musicali E Sonori. Direttore del gruppo vincitore del premio "Innovazione e Beni Culturali", Start Cup 2006.
Luigi Nono. Conservazione e restauro dei nastri di musica elettronica di Luigi Nono (2004-2005). Funded by BMG-Ricordi.
Fernanda Pivano. Recupero dell'archivio audio Fernanda Pivano. Funded by Fondazione Benetton - Iniziative Culturali.
Sistema per la preservazione, il restauro, l'archiviazione automatica e la fruizione in remoto di documenti sonori presenti in archivi e fondi regionali (2003-2004). Funded by Regione Friuli Venezia Giulia and "V. Joppi" Library of Udine.
Archivi italiani di musica contemporanea (2002-2004). PRIN Project (Progetto di Ricerca di Interesse Nazionale).
ASAC La Biennale di Venezia (2001-2002). Funded by ASAC.
La conservazione e il restauro filologico dei documenti audio di Bruno Maderna (1999-2000). PRIN Project (Progetto di Ricerca di Interesse Nazionale).
CNR Special Project Safeguard of Cultural Heritage
Electronic storage and preservation of artistic and documentary audio heritage.
Cantieri Multimediali
Project supported by Telecom Italia (1997-2000)
Cooperations
Audio Innova is a spinoff of the University of Padua and it was founded in 2013. Its mission is to bring innovation in the fields of audio conservation and restoration, IT management, web and digital marketing.
Eggon is an Italian startup. Born as a software house specialized in iOs and Android Apps development. Today Eggon works especially in 4 business areas: Digital Health, Gaming / AR e VR, IoT and Fintech.
Eye-Tech is an innovative company born in 2007 as a spin-off of the University of Udine. Its main goal is to market the experiences gained in academic research by providing innovative software solutions for advanced ICT applications such as artificial vision, augmented reality and 3D graphics, interactive web sites and mobile apps, Internet of things (IoT) e Social media marketing.
Web agency.